Athleteshop NK SPA groot succes

Athleteshop NK SPA groot succes

13/03/2015

Tien scholen hebben zich donderdag 12 maart tot nationaal kampioen laten kronen bij het Athleteshop NK Scholenploegenachtervolging (SPA) op ijsbaan De Westfries in Hoorn. Het was de kroon op een wekenlange strijd om de eretitels voor scholieren uit het middelbaar en voortgezet onderwijs. 

Vierentachtig teams hadden zich geplaatst voor de finaledag in Hoorn. Zij mochten in de ochtend uitvechten wie er 's middags in de finalerondes om het eremetaal kon gaan strijden. Een bonte stoet aan schaatsers draaide zijn rondjes. Van bloedsnelle talenten op klapschaatsen tot enthousiaste beginners op geleende ijshockeyschaatsen - precies wat het Athleteshop NK SPA voor ogen heeft: schaatsen voor iedereen. De SPA helpt het schaatsen en de scholen al decennia om jongeren die graag schaatsen en samenwerken te stimuleren meer te doen met sport. Plezier staat voorop, maar met dat plezier komen teamgeest, tactiek, gezondheid en beweging.

Wie niet reed, hoefde zich ook geen seconde te vervelen. Naast de warme chocomel met slagroom, die gretig aftrek vond, was er een fietsspel van Giant en een tent van schaatsenfabrikant Viking waar alle vragen over schoenen en ijzers beantwoord werden. Het 'thuisrijdende' Tabor College had de finale van het NK SPA onderdeel gemaakt van de opleiding. De sportklas stond de jury bij langs de baan, de videoklas zorgde voor een livestream op YouTube.

Op het middenterrein kregen 280 basisschoolleerlingen clinics van STG Koggenland en de topsprinters van Team AfterPay/RTC Noord. Zowel de meiden als de jonkies hadden er zichtbaar lol in. Alles werd kundig en meeslepend aan elkaar gepraat door de bekende schaats- en skeelerspeakers Jan van der Meulen en Jannes Mulder, zodat er een echte feest- en wedstrijdsfeer in de hal hing..

De geslaagde combinatie van plezier, sport en opleiding is de reden dat iSkate en SportConnection de organisatie van het NK SPA op zich hebben genomen, toen het evenement dit seizoen dreigde te verdwijnen. De schaatskoepel en het organisatie- en presentatiebureau houden daarmee samen met de nieuwe hoofdsponsor Athleteshop een meer dan 30 jaar oude schaatstraditie in leven. Als het enthousiasme van de deelnemers en de vele vrijwilligers een maatstaf is, dan komt aan deze traditie voorlopig ook geen einde.